No dia 13 de julho de 2024, acontece o quinto encontro do Clube de Leitura Racial, com a leitura e uma instigante conversa sobre o livro Construa a vida que você quer (Ed. Intrínseca). Na obra, Arthur C. Brooks, professor de Harvard, e Oprah Winfrey, uma das maiores comunicadoras do mundo, guiam o leitor nos primeiros passos rumo à felicidade, independentemente das circunstâncias. Baseando-se em dados científicos e em décadas de observação do conceito de “felicidade” por inúmeros ângulos, Arthur e Oprah tentam mostrar que ter uma vida mais feliz é um movimento de dentro para fora, capaz de cessar o desejo – e a esperança vã – de que o mundo mude a nosso favor.
A literatura oferece a todos que se abrem para o livro e a leitura a oportunidade de criar conexões com personagens e acontecimentos que remetem às suas próprias vivências e experiências, ampliando a bagagem cultural, política e o autoconhecimento. E o Clube de Leitura Racial é um convite para compartilhar essa experiência com outros(as) leitores(as) e tomar contato com outras visões de mundo e interpretações.
Classificação indicativa: 14 anos
Gratuito
*Livro de agosto: Irmã do inhame, de Bell hooks
**Não disponibilizamos os livros para esta atividade.
Participantes:
Elizabete Scheibmayr – Matemática, advogada e cofundadora da Uzoma Diversidade Cultura e Educação. É membro do Grupo Mulheres do Brasil, líder dos Comitês de Igualdade Racial e Combate à Violência contra a Mulher, e palestrante sobre os temas diversidade, liderança feminina e violência contra a mulher. Mentora do Programa Púlsar, da Fundação everis, e do Programa Nós por Elas do IVG.
Carla Caroline – Jornalista, graduada em Comunicação Social (Jornalismo), desde 2009, pela Fundação Educacional do Município de Assis (FEMA), com pós-graduação em marketing digital pela Digital House. Canceriana, mamãe da Nina e cheia de amores, sonhos, defeitos e desilusões. É apaixonada por livros e luxo, mas o simples sempre a atrai!
Day Cândido – Especialista em história, sociedade e cultura pela PUC/SP, atuando na criação de soluções educacionais e gestão de projetos. Ariana raiz, adora podcasts, uma boa fofoca e um bom sambinha. Descobriu no descanso um grande potencial!
Eliana Dias – Contadora de formação, líder de compras, estudante de filosofia, uma mineirinha determinada, curiosa, que gosta muito de ler, viajar, ouvir música, dançar e ama aprender coisas novas. Atualmente é voluntária do projeto de mentoria do Instituto FESA CROMA. Considera-se um ser humano em construção, que acredita no poder da educação como ferramenta de transformação.
Luciana Lima – Estudante de Gestão Pública. Assessora pessoal e secretária. Membro do FCN-Fórum de Consciência Negra da IBAB e do Comitê de Igualdade Racial do Grupo Mulheres do Brasil.
Lucilene Costa – Mestre em Educação, com especialização em Africanidades na UFABC. Professora da rede pública municipal de Santos – Infantil e Fundamental, e CEO do Empreendapretas. É líder do Comitê de Igualdade Racial do Grupo Mulheres do Brasil – Núcleo Santos.
Sandra Rocha – aventureira, apaixonada por leitura e aprendizado, tem formação em Tecnologia em Edificações, Engenharia Civil pela Universidade Mackenzie, Pós-graduada em Gestão Ambiental e Sustentabilidade pelo Instituto Mauá e cursando Gestão de Projetos e Processos na Fatec-SP.
O Grupo Mulheres do Brasil é uma organização sem fins lucrativos, fundada pela empresária Luiza Trajano em 2013 para estimular a participação feminina na construção de um país melhor para todos os cidadãos. O grupo, que começou com a união de 40 mulheres, hoje conta com mais de 122 mil integrantes distribuídas por todo o Brasil.
Para aproveitar e aprender
O pilar Expressões Culturais foi criado para fomentar e divulgar artistas de todos os segmentos, apoiando a economia criativa e promovendo a pluralidade de linguagens, de culturas e o intercâmbio de ideias.
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De acordo com o decreto Nº 61.149, de 17 de março de 2022, o uso de máscaras ou cobertura facial deixa de ser obrigatório em ambientes abertos e fechados. A medida não descarta a apresentação do comprovante de vacinação com no mínimo duas doses, que segue indispensável para a retirada de ingressos e acesso as salas de espetáculos.
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We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to