De 9 de outubro a 27 de novembro de 2025, Bruno Szlak ministra o curso Israel: de 1948 até o presente – o olhar do cinema, explorando os principais aspectos da sociedade israelense ao longo de mais de 75 anos de história, por meio da lente do cinema local. O curso tem como objetivo aproximar o público brasileiro das questões israelenses, apresentando produções documentais e de ficção que discutem temas como multiculturalismo, as etnias presentes em Israel, a vida das comunidades ortodoxas, o papel da mulher, os impactos da guerra, o Holocausto e o funcionamento da democracia israelense, entre outros.
Embora Israel seja frequentemente retratado na mídia por meio do conflito entre israelenses e palestinos, o curso busca apresentar uma visão mais ampla da sociedade israelense, destacando sua diversidade e desafiando os estereótipos sobre o israelense militarizado. O cinema, como meio poderoso de expressão, permite ao espectador acessar a humanidade de todas as partes envolvidas, oferecendo uma perspectiva mais completa e empática.
Os filmes selecionados para esse debate são:
42:6 – Ben Gurion, de David Perlov (Israel/Suiça, 1969)
HaKaitz shel Avyia, de Eli Cohen (Israel, 1988)
Hachaim al Pi Agfa, de Assi Dayan (Israel, 1992)
HaEsder, de Joseph Cider (Israel, 2000)
Chufshat Kaitz, de David Volach (Israel, 2007)
Cinema Sabaya, de Orit Fouks Rotem (Israel, 2021)
Destinado ao público em geral, o curso é especialmente interessante para aqueles que apreciam cinema de qualidade e têm curiosidade por outras realidades. Além disso, será uma oportunidade valiosa para quem já possui algum conhecimento sobre a realidade israelense ou judaica e deseja aprofundar sua compreensão sobre o tema. Estudantes de áreas como Ciências Humanas e Cinema, bem como cinéfilos, são muito bem-vindos.
Professor:
Bruno Szlak formou-se em Engenharia Civil. Possui mestrado e doutorado em Estudos Judaicos pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP. Sua pesquisa se concentra no cinema e na televisão israelenses, com ênfase na construção da imagem da ortodoxia religiosa judaica nesses meios. Sua tese de doutorado aborda a análise da série Shtisel, recentemente popularizada pela sua veiculação mundial na Netflix. Em 2024, concluiu seu pós-doutorado, no qual investigou filmes que retratam episódios da Guerra de 1948.
Datas: 9, 16 e 23/10 e 6, 13 e 27/11
Horário: 19h às 20h30
Carga horária: 9 horas
Classificação indicativa: Livre
Gratuito
*Os participantes terão acesso aos filmes para assisti-los antes de cada aula.
**Emissão de Certificado para quem participar de 75% das aulas.
*Empresas e pessoas físicas podem apoiar a arte, a cultura e a inclusão. Entre em contato conosco e doe para a Unibes Cultural – (11) 97614-9193. Você também pode contribuir com o Unibes Bazar doando roupas, utensílios e outros itens.
Esta programação faz parte do pilar Raízes Judaicas e conta com apoio de Autopel, Grupo GR e Grupo Haganá, patrocínio do Banco Daycoval e realização do Ministério da Cultura e Unibes Cultural por meio da Lei Federal de Incentivo à Cultura (Lei Rouanet).
Raízes que nos conectam, culturas que nos transformam.
O pilar Raízes Judaicas celebra, reflete e compartilha a riqueza cultural e a atualidade da comunidade judaica, dialogando com todos que se interessam por artes, empreendedorismo, tecnologia e desenvolvimento humano.
Programação
Local
Telefone
de 16 de julho das 12h00 até 19 de outubro às 19h00
de 26 de agosto das 12h00 até 21 de dezembro às 19h00
de 09 de outubro das 19h00 até 27 de novembro às 20h30
de 23 de outubro das 19h00 até 27 de novembro às 21h00
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to