No dia 13 de abril de 2024, acontece a palestra Gestão de Resíduos na Economia Circular, com a participação de quatro profissionais ligados ao tema: Jamile Balaguer Cruz, Ricardo Oliani, Fabricio Soler e Rodrigo Oliveira. A gestão de resíduos está diretamente ligada aos aspectos ambientais (E) do ESG, pois suas práticas contribuem para a redução da pegada ambiental das empresas, a minimização dos impactos ambientais e a promoção da sustentabilidade. Um tema essencial para os profissionais do presente e do futuro, e para a sociedade e o planeta de forma geral.
Após as apresentações individuais, cada palestrante responderá a uma pergunta, enquanto a ferramenta Mentimeter, que permite criar apresentações dinâmicas a partir da interação do público em tempo real, vai operar com base na “palavra chave” para o principal desafio da Gestão de Resíduos.
Horário: 10h às 12h
Classificação indicativa: Livre
Gratuito
Palestrantes:
Jamile Balaguer Cruz
Fundadora da Biocicla, é pioneira no desenvolvimento de Estratégia ESG e Economia Circular que geram Impactos Positivos em clientes no 1º, 2º e 3º setores. Diretora de Economia Circular na consultoria Grant Thornton. Atua há mais de 15 anos com consultoria na Arthur Andersen, PWC, Symnetics e Deloitte. Responsável por Economia Circular no MBA ESG do Ibmec. Graduada e pós-graduada em Administração de Empresas pela FGV, MBA na HEC-França, ESG na NYU e cursos variados. Fundadora, Conselheira e responsável pelo GT de Economia Circular na Abraps – Associação dos Profissionais para o Desenvolvimento Sustentável. Coautora dos livros Mulheres ESG, Casos Práticos – ESG (Ed. Leader) e Guia para cuidar bem do planeta (Ed. Melhoramentos).
Ricardo Oliani
Graduado em Comunicação Social, Propaganda e Marketing, com MBA em Gestão de Empresas. Especialista em Liderança para as Mudanças Climáticas, Inovação em Problemas Sociais Complexos, Consumo Consciente e Sustentabilidade, O Poder Transformador do Consumidor, Gamificação de Processos e Construção de Indicadores para Avaliação de Projetos Sociais. Facilitador em treinamentos de Educação para Sustentabilidade, Jogos e Dinâmicas para o Desenvolvimento Pessoal e Profissional, Governança Corporativa, Gerenciamento de Internet e Marketing Digital e Ambiental, ISO 26000, Gestão de Resíduos Sólidos e Empreendedorismo para Negócios Sociais. Fundador e atual diretor de Integração da Abraps – Associação Brasileira dos Profissionais pelo Desenvolvimento Sustentável e Conselheiro em ONGs variadas. Mentor de Startups pelo Founder Institute e Advisors com foco em negócios de impacto social.
Fabricio Soler
Advogado especialista em Direito Ambiental, Direito dos Resíduos e ESG. Consultor da ONU para o Desenvolvimento Industrial e da Confederação Nacional da Indústria para estudos em resíduos. Indicado por prestigiosas publicações internacionais (Chambers and Partners, Leaders League, Latin Lawyer, The Legal 500 e Who’s Who Legal), e pela Revista Análise Advocacia como advogado admirado na área de Direito Ambiental. Professor de pós-graduação na PUC/SP, PUC/RS, Ibmec, entre outros. Participante da segunda sessão do Comitê Intergovernamental de Negociação da ONU (UNEP) para desenvolver um instrumento internacional juridicamente vinculativo sobre a poluição plástica, inclusive no ambiente marinho. Conselheiro independente de Comitês de Sustentabilidade e ESG, Diretor da Divisão de Saneamento Básico da FIESP e Coordenador de Saneamento da OAB/SP.
Rodrigo Oliveira
Bacharel em administração de empresas pela FGV-EAESP, possui MBA Executivo Financeiro pelo INSPER-SP e Mestrado em Sustentabilidade pela FGV- EASP. Atuou nas áreas de Marketing e gestão comercial em empresas como Natura, Unilever e Suzano e hoje é CEO da startup de logística reversa inteligente Green Mining. Coordena o Comitê de Logística Reversa da ABES, é Vice-Presidente da Associação Brasileira de Logística Reversa e TOP Inovator pelo Fórum Econômico Mundial.
A palavra é integração
O pilar Cultura, ESG e Sustentabilidade foi criado para promover uma programação cultural que integre os temas Governança, Ambiental e Social com a Cultura, estabelecendo um diálogo com os desafios dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS).
Siga-nos
Rua Oscar Freire, 2500
São Paulo - SP | CEP: 05409-012
Ao lado da Estação Sumaré do metrô (Linha 2 – Verde)
Quarta a sábado - 12h às 20h
Domingo - 12h às 19h
11 3065-4333
De acordo com o decreto Nº 61.149, de 17 de março de 2022, o uso de máscaras ou cobertura facial deixa de ser obrigatório em ambientes abertos e fechados. A medida não descarta a apresentação do comprovante de vacinação com no mínimo duas doses, que segue indispensável para a retirada de ingressos e acesso as salas de espetáculos.
UNIBES Cultural – Todos os direitos reservados.
Casa de Cultura de Israel CNPJ: 51.582.658/0001-90
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to