No dia 14 de dezembro de 2023, às 19h, acontece um evento especial para celebrar os 13 anos da Cátedra de Cultura Judaica da PUC-SP, e a importante parceria com a Unibes Cultural. Para essa comemoração, convidamos o Prof. Dr. Jaime Pinsky, que apresentará a palestra “Do judaísmo tribal ao judaísmo universal”.
Sobre a Cátedra de Cultura Judaica
No final do ano de 2009 surgiu a ideia para a criação de um centro focado em estudos sobre o judaísmo na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Esta ideia foi concebida na Pontifícia Academia Scientiarum, ligada à Cúria Romana, e proposta à Secretaria-Executiva da Fundação São Paulo, que assim elegeu membros para dar início aos trabalhos. O comitê formado por professores da PUC-SP nomeou então, em fevereiro de 2010, este novo espaço da Cátedra de Cultura Judaica. Após consulta à Pró-Reitoria de Pós-graduação e Pró-Reitoria de Graduação (recebendo pareceres favoráveis), no dia 27 de outubro de 2010 o Reitor da PUC-SP apresentou a proposta ao Conselho Universitário (CONSUN), que aprovou por unanimidade a criação da Cátedra de Cultura Judaica, dedicada a oferecer cursos e promover eventos em torno da cultura e história da tradição judaica, nos diversos campi da PUC-SP. Desde sua fundação, a Cátedra contou com a parceria da UNIBES CULTURAL na escolha de seus professores, e com o apoio financeiro de entidades e instituições da comunidade judaica, fomentando, além disso, atividades que poderão contribuir na articulação, não somente de pesquisadores e alunos, mas de comunidades, pois se preocupa em somar esforços com a sociedade brasileira em torno de objetivos comuns para o seu desenvolvimento social e intelectual.
Palestrante convidado:
Prof. Dr. Jaime Pinsky
Historiador e editor. Professor Titular da Universidade de Campinas (Unicamp). Doutor e livre docente pela Universidade de São Paulo (USP). Foi também professor na Unesp (Assis) e na USP. Colaborou na criação das revistas Debate & Crítica, Contexto, Anais de História e Religião e Sociedade. Concebeu e dirige a Editora Contexto. Concebeu e dirigiu a Editora da Unicamp. Foi colaborador das editoras Brasiliense, Global e Atual. Autor, coautor ou organizador de mais de duas dezenas de livros, entre os quais História da Cidadania, As primeiras civilizações, O Brasil tem futuro? e Origens do Nacionalismo Judaico. É articulista do jornal Correio Braziliense, e colabora em jornais e revistas como Aventuras na História, Folha de S. Paulo e O Estado de S. Paulo. Faz conferências em instituições acadêmicas e não acadêmicas por todo o Brasil e no exterior.
Organizadores:
Cecilia Ben David
Professora graduada em Letras pela Universidade de São Paulo, com diversos cursos de aperfeiçoamento em Israel, Argentina e outros países. Sua experiência vem de sua militância com a educação judaica e laica há 50 anos em escolas e instituições judaicas de São Paulo.
José Luiz Goldfarb
Graduado em Física pela Universidade de São Paulo, com mestrado em Filosofia e História da Ciência pela McGill University, Canadá, e doutorado em História da Ciência pela USP. É professor da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, coordenador do Programa de Estudos Pós-graduados em História da Ciência e presidente da Cátedra de Cultura Judaica da PUC/SP. É também Diretor de Cultura Judaica da Associação Brasileira ‘A Hebraica’ de São Paulo e diretor do KKL Brasil. É membro do Conselho Deliberativo da Associação Amigos do Museu Judaico de São Paulo, coordenador do projeto #Rede MIS, no Museu da Imagem e do Som de São Paulo, e Membro Honorário da Academia Paulista de Educação e da Academia Brasileira de Escritores.
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We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to